Magnezij – svemogući mineral

Osmi na Zemlji, treći u moru i četvrti u ljudskom tijelu: magnezij, izuzetno važan i svestrano koristan mineral vrlo je važan u očuvanju zdravlja i dobroga općeg stanja tijela. U tijelu sudjeluje u brojnim procesima, uklanja umor i iscrpljenost te regulira ravnotežu elektrolita i djelovanje mišićnog i živčanog sustava. Na dovoljan unos morali bi paziti osobito sportaši, dijabetičari i bolesnici sa srčanim bolestima, a također i trudnice i dojilje.

Najviše, do 65 posto magnezija imamo u kostima i zubima, a ostatak se čuva u mišićnom tkivu i stanicama te 1 posto u krvi. Naše tijelo ne proizvodi magnezij, stoga ga moramo unijeti u organizam odgovarajućom prehranom – što nam u suvremenom načinu života koji donosi i konzumaciju nezdravih namirnica, barem sudeći po ispitivanjima, baš i ne uspijeva najbolje.

Tipični simptomi nedostatka magnezija

Karakteristični simptomi koji ukazuju na nedostatak magnezija jesu grčevi u potkoljenicama te napetost u vratnim, leđnim i ramenim mišićima. Javljaju se odjednom, najčešće noću za vrijeme spavanja i kod sportskih aktivnosti. Mišići se odjednom stvrdnu i postanu izuzetno napeti. Ako ništa ne poduzmemo, grč mišića može trajati i nekoliko minuta. Glavni je uzrok obično nedostatak tekućine uz istodobni nedostatak mineralnih tvari. Ako također nedostaje magnezij, nadraženost mišića pojačava se i vjerojatnost pojave grčeva iznimno je velika.

Uzroci nedostatka magnezija

Za nedostatak magnezija karakteristična je napetost u čitavom tijelu. Ni živčani sustav ne može bez magnezija: kod nedostatka često nastupaju nemir, drhtanje, ošamućenost, glavobolja i poremećaji koncentracije te grčeviti bolovi u želucu. Nedostatak magnezija očituje se također kao treptanje očnih kapaka i ponavljajući osjećaji žmaraca u prstima. Potrebu za magnezijem ne možemo uvijek u potpunosti zadovoljiti isključivo prehranom. Za to je kriv suvremeni, nerijetko neuravnotežen i premalo raznolik način hranjenja. Današnji čovjek ne jede redovito namirnice bogate magnezijem, npr. žitarice i orašasto voće, a kamoli često.

Koliko bi magnezija trebalo uzeti svaki dan?

Rezultati najnovijih ispitivanja pokazuju da čak četvrtina ljudi uzima manje magnezija nego što bi trebala. Preporučeni dnevni unos magnezija iznosi 300−400 mg. Ako hranom ne dobijemo preporučenu količinu, stručnjaci preporučuju da nedostatak unesemo dodacima prehrani. Za sprječavanje noćnih grčeva u nogama najbolje je uvečer uzeti pripravak magnezija. Magnezij naime između ostaloga opušta mišiće i živce te tako na prirodan način omogućuje i miran san.

Neke skupine posebno su ugrožene zbog nedostatka magnezija

Trudnice. Promjene u radu hormonskog sustava uzrokuju povećano izlučivanje magnezija. Ako trudnica ne zadovolji veće potrebe hranom, odnosno dodacima prehrani, javljaju se neugodni grčevi u potkoljenicama koji su česti osobito noću, a mogući su čak prijevremeni trudovi. Stoga brojni ginekolozi savjetuju da se trudnice tijekom trudnoće pobrinu za redovito dodatno uzimanje magnezija.

Dojilje. U vrijeme dojenja potrebe za magnezijem jako se povećavaju i prema procjenama iznose približno 390 mg na dan. Tu je količinu jako teško zadovoljiti samo uobičajenom hranom.

Sportaši. I sportaši bi se trebali pobrinuti za dovoljan unos magnezija. To osobito vrijedi za sportove izdržljivosti i kod većih opterećenja. Za osiguravanje nesmetanih sportskih aktivnosti sportaši bi trebali redovito nadoknađivati gubitke odmah nakon treninga, odnosno aktivnosti.

Osobe sa šećernom bolešću tipa 2. U bolesnika s dijabetesom tipa 2 nedostatak magnezija posljedica je promjena u radu bubrega, tj. povećanoga izlučivanja s mokraćom. Nedostatak magnezija uzrokuje također dodatno lošije djelovanje inzulina i otežava održavanje normalnih vrijednosti šećera u krvi.

Starije osobe. I kod starijih se dodavanje magnezija jako preporučuje zbog jednolične i nedostatne prehrane tako na učinkovit način dopunjava nedovoljan dnevni unos.

Odaberite pravi oblik magnezija Dostupno je puno proizvoda s magnezijem, ali je važno odabrati pravi oblik magnezijeve soli. Poznato je da je samo organski vezan magnezij u obliku citrata ili aspartata dostupan na razini stanice i da se anorganske soli magnezija kao što su magnezijev karbonat i oksid doduše resorbiraju u krv, ali nisu raspoložive drugim tkivnim stanicama. Pametno je također da dodatke prehrani s magnezijem kupujete u ljekarni jer je tamo kvaliteta na prvome mjestu.

Više info na ovom linku