Nesanica u trudnoći

Nesanica u trudnoći

Trudnoća može poremetiti ustaljene navike spavanja u žene. Tijekom prvoga tromjesečja trudnica je izrazito pospana. Pospanost u početku trudnoće uobičajena je i rezultat je hormonskih promjena u organizmu buduće majke. Uputno je što više spavati tijekom noći, ali i danju ako si trudnica može priuštiti dnevni odmor. Pospanost nestaje krajem trećega mjeseca trudnoće.
Početkom trudnoće nesanica je rjeđa i ako je prisutna onda je posljedica podsvjesnih strahova buduće majke, primjerice strah od novonastale situacije i briga hoće li se trudnica snaći u novoj ulozi majke. Takvi su strahovi i nesigurnost posve normalni i preporučuje se da o njima buduća majka razgovara sa svojim partnerom, prijateljicom ili nekom drugom bliskom osobom.
Tijekom drugoga tromjesečja trudnice obično nemaju problema sa spavanjem. Kako se trbuh povećava može se eventualno javiti strah da će buduća majka pritisnuti dijete spava li na trbuhu ili boku. Toga se ne treba bojati jer se dijete, okruženo plodovom vodom, prilagođava promjeni položaja tijela majke i nikada nije pritisnuto. Stoga, spavajte u položaju koji je vama najudobniji.
Krajem trudnoće sve je češća nesanica. Trbuh je sve veći, trudnici se teško namjestiti u krevetu, teško je naći položaj koji je udoban za spavanje, dijete često ne spava noću, miče se i udara i tako budi buduću majku, a mogući su iznenadni grčevi u nogama od kojih se trudnica također budi. Krajem trudnoće buduću majku mogu mučiti i nemirni snovi izazvani ovaj put strahom od samoga čina porođaja, strahom hoće li se dijete roditi zdravo. Sve su to uobičajene smetnje i strahovi krajem trudnoće, ali su i razlog nesanice. Važno je znati kako dijete ima vlastiti ritam budnosti i spavanja te da na taj ritam majčina nesanica ne utječe. No zato je majka ta koja je krajem trudnoće neispavana. Preporučuje se iskoristiti svaki slobodan trenutak tijekom dana za odmor i spavanje kako bi se nadoknadilo ono što se propustilo noću. Pred kraj trudnoće trbuh onemogućuje spavanje potrbuške, a dugotrajno ležanje na leđima može izazvati nesvjesticu (zbog pritiska maternice na donju šuplju venu koja vodi krv iz donjih dijelova tijela prema srcu) pa je uputno spavati na lijevome boku. Savjetuje se navečer manje jesti, izbjegavati nadražujuća sredstva (crna kava i crni čajevi). Biljni čajevi i šetnje prije spavanja djeluju pak smirujuće i pomažu budućoj majci da lakše zaspi. Ukoliko trudnica ima bolne grčeve u nogama osim masaže bolnog mjesta pomaže i uzimanje magnezija. Vježbanje pospješuje cirkulaciju, otklanja umor i moguće bolove u leđima i opušta trudnicu. Jednostavne vježbe koje trudnice mogu samostalno raditi i kod kuće opisane su u gotovo svim priručnicima o trudnoći, a održavaju se i gimnastički tečajevi organizirani pod stručnim vodstvom s vježbama prilagođenim gestacijskoj dobi trudnice.
O svojim strahovima, nesanici ili smetnjama poput grčeva svakako razgovarajte s ginekologom koji vam kontrolira trudnoću kako biste zajednički našli rješenje vaših problema.

dr.sc. Danka Mirić Tešanić, dr.med.